Brändivalokuvaus
Jokaisella yrityksellä on brändi, jolla halutaan erottua muista kilpailijoita. Visuaalisesti näkyvä ja yrittäjän luonnetta korostava brändi pomppaa riveistä paljon varmemmin, kuin massaan sulautuva ja geneerinen meno. Brändin visuaaliseen ilmeeseen sekä väripalettiin käyvät ammattimaiset valokuvat ovat kirsikka kakun päällä brändin markkinoinnissa.
Haluan sinun brändin yhdistävän sinun oikean luonteesi sekä villeimmät haaveet, mitä itse brändilläsi havittelet. Rohkea ja sinunnäköinen kädenjälki jää jo ensi kättelyssä potentiaaliselle asiakkaalle mieleen.
Sinunlaisen ei tarvitse tyytyä ilmaisiin kuvapankkeihin, koska niitä käyttää monen moni muukin. Kuvapankki on koko yrityksen imago.
Mihin teemoihin keskityn brändivalokuvauksessa?
Haluan brändäyksessä keskittyä brändin arvomaailmaan. Jokaisella yrityksellä on omat sisäiset arvot, joiden pohjalta haluaa yrittää. Toisena brändillä on arvot, jotka yritys haluaa huutaa koko kansalle. Näillä kahdella arvopohjalla on suuri merkitys yrityksen toiminnassa ja sillä, miten yritys haluaa brändinä näyttäytyä.
Arvot voivat pohjautua itse yrittäjän luonteeseen ja omiin arvoihin tai ne voi olla haalittu itse yrityksen perustamiseen. Oman yritykseni arvot on vapaus, visuaalinen kokonaisuus sekä rentous.
Kaikkia ei voi miellyttää, joten seuraava sanonta on hyvä muistaa arvopohjansa kanssa: “Jos myymme kaikkea kaikille, se on sama kuin myisimme ei mitään ei kellekään”. Keskitytään siis omaan napaamme ja pidetään kohdeyleisö tiiviinä.
Olen vahvasti sitä mieltä, että yrittäjän luonne on pitkälti yhtä kuin brändikin. Turha on taistella sitä vastaan, mitä ei todellakaan ole.
Kasvotusten käydyn haastattelun suurin onni on se, että pääsen tutustumaan uusiin ihmisiin ja huomaamaan puhetavassa ja käytöksessä niitä pieniä luonteenpiirteitä, joihin itse yrittäjä ei välttämättä ole kiinnittänyt huomiota. Nämä ovat suuri vahvuus jokaisella yrittäjällä, koska olemmehan kaikki ainutlaatuisia ihmisinäkin.
Kaivetaan siis yrittäjän mieltymykset ja muut piirteet esille ja käytetään niitä piirtämään brändikokonaisuutta.
Vaikka omaa yrittäjän luonnetta ei voikaan muuttaa, voi aina haaveilla yrityksensä olevan jotain itsestään poikkeavaa.
En silti halua unohtaa yrittäjän omaa luonnetta brändiä luodessa, joten sen vuoksi keskitymme yhdessä luomaan villimpienkin haaveiden ja olemassa olevien luonteepiirteiden kompinaatiota - kontrasteja.
Luonneboxit eli toisin sanoen laatikot, joihin kategorisoimme itsemme eivät saa olla liian rajoittavia, mutta ne auttaa myös nimeämään asioita, millaisia olemme yrittäjinä. Siksi haluan kaiken mahdollisen sinusta irti, jotta voimme lähteä hakemaa kontrasteja sinun ja unelmayrityksesi välille luoden uniikeista uniikeimman brändin.
Ja kyllä - kontrasteilla puhun myös ihan visuaalisessa mielessä. Yhdistetään vaikka kuppikakkuja leipova hevimimmi tai höpsöttelevä jalkahieroja. Kaiken ei tarvitse mahtua yhteen laatikkoon.